راهكارهای VoIP

 

با استفاده از تکنولوژی IP Telephony، می‌توان از بستر شبکه موجود بدون نیاز کابل کشی مجزا برای صوت، برای انتقال داده‌ها و مکالمات صوتی به طور

 

همزمان و با امنیت بسیار بالا استفاده کرد پشتیبانی شبكه‌های VoIP توسط شركت مبتکران گستر پاسارگاد در زمینه‌های زیر صورت می‌گیرد:

  • مشاوره، طراحی و اجرای سیستم‌های IP Telephony
  • بازبینی و بهینه‌سازی شبکه‌های کامپیوتری موجود جهت اجرای شبکه موازی VOIP با استفاده از بستر سخت افزاری
  • بررسی شبکه مخابراتی سنتی موجود و ارائه‌ی راه حل‌های یکپارچه‌سازی این شبکه‌ها با شبکه‌های VOIP
  • بررسی WAN بی‌سیم و کابلی موجود در شرکت‌ها و سازمان‌ها، بهینه‌سازی جهت اجرای پروژه IP Telephony
  • مشاوره، طراحی و پیاده‌سازی Call/Contact Center
  • مشاوره، طراحی و پیاده‌سازی IP PBX در سازمان‌های بزرگ با گستردگی جغرافیایی به وسعت شبکه جهانی اینترنت
  • بررسی و تامین امنیت سیستم‌های تلفنی

 

نحوه برقراری ارتباط

 

ATA Gateway (Analog Telephone Adopter)

ساده‌ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATAها که gateway هم‌نامیده می‌شوند، می‌باشد. این ابزارها این امکان را به شما می‌دهند که از تلفن‌های آنالوگ استاندارد فعلی تان استفاده کنید (اگر هنوز از تلفن‌های آنالوگ استفاده می کنید). به آسانی می‌توانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت تان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می‌کند. همراه برخی ATAها یک نرم‌افزار هست که روی کامپیوتر‌load می‌شود و شما را قادر می‌سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.

 

IP Phones

این handsetها کاملاً شبیه‌handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور‌RJ ۴۵ Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ ۱۱هستند. این تلفن‌ها تمام نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می‌شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می‌کنند.

 

کامپیوتر به کامپیوتر
این روش آسان‌ترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکت های زیادی هستند که نرم‌افزارهای مقرون به صرفه‌ای ارائه می‌دهند که می‌توانید برای این نوع VoIP از آن‌ها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آن چه که نیاز دارید یک میکروفون، بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.

شرکت‌های تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یک circuit switch به درون یک IP gateway مسیردهی می‌کنند. این داده‌ها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی می‌شود. هر روزه شرکت های بیش‌تری سیستم‌های تلفنی VoIP را نصب می‌کنند و تکنولوژی VoIP در حال رشد است.

 

راهکارهای VoIP

امروزه ارتباطات تلفنی از طریق شبکه IP اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است زیرا هزینه‌های تمام شده از این طریق برای خدمات‌ دهنده و مشتری بسیار کاهش می‌یابد. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌‌ها برای ارتباطات درون سازمانی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

عنصر سافت سوییچ که به آن Call Agent , Call Server و Call Controller نیز گفته می‌شود مهمترین اِلمان در شبکه‌های IP Telephony است. این عنصر عملکردی مشابه سوییچ‌های سخت‌افزاری در شبکه‌های PSTN دارد. وظیفه اصلی آن اعمال کنترل مرکزی بر روی سوییچینگ در شبکه‌های VoIP است, به طوری که ارائه‌ی کلیه سرویس‌هایی که در شبکه‌های VoIP عرضه می‌شود به عهده سافت سوییچ است. فعالیت‌های ارتباطات رهیاب سیستم در این حوزه به شرح ذیل است.

  • ارائه دهنده کامل‌ترین راه‌کارهای VoIP
  • یکپارچه‌سازی سیستم تلفن سازمان‌ها بر روی شبکه IP
  • اتصال به شبکه جهانی تلفن اینترنتی از طریق Carrier‌های بزرگ
  • ایجاد مراکز تلفن مبتنی بر IP-PBX و ارایه سرویس‌های VoIP

تکنیکی است مبنتی بر IP که امکان ایجاد یک شبکه یکپارچه متشکل از Voice و دیتا را فراهم می‌آورد. در این شبکه مشترکین IP-Technology دارای تمامی قابلیت‌های یک PBX بوده و از مزایای اضافی دیگری که پروتکل IP در اختیار قرار می‌دهد نیز استفاده می کنند. در ساده ترین حالت می توان این سرویس را با استفاده از شبکه اینترنت ارایه نمود برای این کار لازم است تجهیزات خاصی به صورت Gateway ارتباط لازم بین شبکه های PSTN و اینترنت را برقرار سازند. ارائه سرویس IP Technology نیاز به یک شبکه Backbone مبتنی بر IP و پهنای باند وسیع دارد.

Internet Telephony
یا IP Telephony به سرویس جدیدی اشاره می‌كند كه قابلیت‌های اینترنت و PSTN را با هم تركیب می‌كند . سرویسهای Internet Telephony انتقال بلادرنگ ترافیك صوتی را روی زیرساخت اینترنت (IP) كه در همه جا موجود است ممكن می‌سازد و نیز با زیرساخت PSTN نیز یكپارچه می‌شود یكپارچه سازی ترافیك صوت و داده روی یك شبكه IP را می‌توان تغییری بزرگ در ارتباطات خواند. اهداف كلی شبكه IP Telephony عبارتند از فراهم‌كردن سرویس IP Telephony به صورت انتها به انتها، استفاده از شبكه IP به عنوان مسیر اصلی ترافیك صوتی و شبكه PSTN به عنوان مسیر دوم ترافیك صوتی، پایین آمدن هزینه‌ها و در عین حال بالا بردن انعطاف‌پذیری و قابلیت‌ها و امكان استفاده از كاربردهای جدید، با اینكه IP Telephony بیشتر روی ارتباطات تلفنی صوت تاكید دارد ولی همچنین می‌تواند برای ترافیك غیر صوتی نیز بكار رود به عنوان مثال فاكس و داده‌های چند رسانه‌ای.

 

اجزای IP-Telephony در سازمانها

 

تجهیزات انتهایی:IP Telephony

این تجهیزات شامل انواع وسیله‌هایی كه فراخوانی IP Telephony را پشتیبانی می‌كند می‌باشد از قبیل IP Phoneها، برنامه‌های كاربردی كه روی سیستم‌های PC كاربران نصب می‌شود و توسط Speaker و میكروفن كاربر را قادر می‌سازد از طریق IP Telephony گفتگوی تلفنی انجام دهد. معمولا IP Phoneها سرویس‌هایی نظیر دفترچه تلفن و امكان جستجو در آن و دسترسی به اینترنت را دارند. این سرویسها از طریق‌Proxy Server در دسترس تجهیزات IP Phone قرار داده می‌شوند. به هر کدام از این تجهیزات یک IP تخصیص داده می‌شود و از طریق ‌پیکربندی IP PBX این IP به شماره‌ای نگاشت می‌شود.

 

IP PBX (Call Processing Manager)
این سرور كنترل فراخوانی، و مدیریت پیكر‌بندی تجهیزات IP Telephony را انجام می‌دهد. به این سرور IP PBX نیز می‌گویند. این تجهیزات عملیات مورد نیاز برای راه‌اندازی اتوماتیك تجهیزات انتهایی IP Telephony ، تنظیمات اولیه مورد نیاز برای فراخوانی‌ها و مسیریابی فراخوانی‌ها را از شبكه به دیگر تجهیزات صوتی از قبیل Gatewayهای صوتی و سیستم پست صوتی انجام می‌دهند.

 

سیستم پست صوتی
این نوع وسیله امكان ذخیره‌سازی نامه صوتی مبتنی بر IP را فراهم می‌كند.

 

Gateway صوتی
یك كلمه عمومی برای gatewayهایی است كه سرویس‌های صوتی نظیر ویژگی‌های مورد نیاز برای دسترسی PSTN ، مسیریابی بسته‌های IP ، پشتیبان پردازش فراخوان‌ها و سرویس های صوتی را داراست. این دستگاه امكان دسترسی به سیستم صوتی سنتی برای فراخوان‌های محلی و جایگزین شبكه عمومی IP در زمان خرابی آن را فراهم می‌كند. پشتیبان پردازش فراخوانی به gateway صوتی این امكان را می‌دهد كه اگر پردازش فراخوان‌ها به هر دلیلی از كار بیافتد جایگزین آن شود. معمولا Gatewayهای صوتی تنها بعضی از قابلیتهای پردازش فراخوانهای اصلی را پشتیبانی می‌كند .‌